torsdag 16 september 2010

Vem tusan vill jobba GRATIS?!

Nej ni go vänner, säg mig det. Hur många skulle vilja jobba gratis?
Jag vill det iaf inte, men eftersom samhället och systemen idag är helt snedvridet så är det precis så det ser. Nu går jag på Akassa och jag uppbär en ersättning på 1800 kr efter skatt när jag tar ut fullt(!). Det ska jag klara mig på, jag ska dessutom betala fackavgifterna till If Metall på 514 kr per månad, det betyder att jag har 1286 kr över. Vad ska då detta räcka till? Ja det vet ni nog bäst själva.
Nu har jag iaf blivit erbjuden en praktikplats på ett ställe, heltid till samma ersätting som jag får från Akassan. Okej, vi slår ut det på 4 veckors(20dagar) arbete á 40 tim/vecka(8tim/dag). 1800/20= 90 kr per dag 90/8= 11,25 kr/timme(!).
Sen ska jag ju ta min bil fram och tillbaka mellan Åhl och Vimmerby, det är 4 mil/dag x 5 dagar/vecka= 20 mil/vecka. Man beräknar att det kostar ca 20 kr per mil att köra en hyfsat modern bil idag. Så vad blir då det. Jo det kostar mig 80 kr per dag att åka till och från min praktikplats, då återstår det ju hela 10 kr i "lön" per dag! HELT JÄVLA SINNESJUKT!

Nu ska jag bara dra täcket över huvet och tjuta tills tårarna tar slut.....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Rösta rätt på söndag då!

Anne sa...

NU kan jag kommentera! :)

Lägger till dig på bloglovin' direkt :D
Kramar

Angelica Gunnarsson sa...

Yes! Äntligen Anne, jag lyckades!

Kramar